Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 400 managers van
telecombedrijven, in opdracht van de Economist Intelligence Unit (EIU).
De helft van de in juni ondervraagde beslissers noemt nieuwe prijsmodellen een
van hun grootste uitdagingen. Nu een op de vijf verkochte mobiele telefoons
een smartphone is met toegang tot internet, neemt het dataverkeer op de
netten van de telecommers extreem toe.
Verdienen met apps
Telecomgiganten als Telefónica in Spanje en France Telecom in Frankrijk
hebben, los van het onderzoek, al aangegeven dat ze het onrechtvaardig
vinden dat zij moeten investeren in netwerkcapaciteit om de (klanten van)
uitgevers van dienst te zijn. Vooral sites als YouTube vragen het uiterste
van de netwerken. "Er is iets abnormaals, in strijd met de economische
logica, om Google ons netwerk te laten gebruiken zonder dat ze daarvoor de
prijs betaalt."
De operators dubben dus over nieuwe verdienmodellen: 37 procent van de
ondervraagde managers verwacht dat opbrengsten uit apps binnen drie jaar hun
belangrijkste inkomstenbron zullen zijn, nog voor de opbrengsten uit spraak.
"Mobiele operators keren terug naar het concept dat "content king’ is",
zegt Natasha Good, partner in het advocatenkantoor Freshfields Bruckhaus
Eringer, dat het onderzoek voor de EIU uitvoerde.
Tariefdifferentiatie
Meer dan de helft, 55 procent, van de managers wil ook tariefdifferentatie:
voor uitgevers en consumenten. Dat wil zeggen enerzijds afstappen van de
flat rate - een vast bedrag voor internetgebruik voor eigenaren van
mobieltjes - anderzijds afzien van zogeheten netneutraliteit.
Dat laatste wil zeggen dat operators alle content die over hun netwerken
loopt, op dezelfde manier beprijzen. Die neutraliteit is tot nu toe heilig
voor alle instanties omdat het bewerkstelligt dat alle informatie even
makkelijk toegankelijk is. Immers, als die neutraliteit verdwijnt, gaan
machtige contentpartijen wellicht minder betalen voor toegang tot de
netwerken en kleinere partijen méér.
De flat rate lijkt in ieder geval zijn langste tijd te hebben gehad: 55
procent van de managers noemt het als een van de verklaringen voor de
'datahonger' die smartphonebezitters aan de dag leggen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl